fats
28.12.2018

Мазнините

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading ... Loading ...   |   0 Коментара

Мазнините са друго хранително вещество, което си е спечелило лошо име в света на диетите. Много хора приемат, че яденето на мазнини, чисто и просто, ви прави дебели – кратко и ясно. Но дали е вярно?

Този начин на мислене е създал изцяло нова пазарна ниша, за храни без мазнини или с ниско съдържание на мазнини, които хората се избиват да купуват. Проблемът е, че повечето от тези продукти, след това се тъпчат със захар под формата на овкусители, за да се поддържат вкуса и консистенцията им.

Така че нека си изясним фактите: както при въглехидратите, има добри и лоши мазнини. Но мазнини като цяло – като макронутриент, също са важни за тялото. Особено в женския организъм.

Мазнините играят важна роля в тялото по много начини, включително: подпомагане на храносмилането, контролиране на телесната температура, подхранване на много хормони и т.н. Когато става въпрос за мазнини, човек трябва да разбере разликите между мононенаситени, полиненаситени, наситени и транс мазнини, и да подбере само полезните от тях.

Print

Темата е обширна, но накратко:

Мононенаситените мазнини могат да се набавят от храни като зехтин, авокадо, маслини и ядки. Те спомагат за контрола на холестерола, като подпомагат добрия и понижават лошия холестерол. Освен това спомагат изгарянето на излишни телесни мазнини.

Полиненаситените мазнини ще намерите в храни като слънчогледово олио, различни семена и мазни риби (сьомга, пъстърва). В тези мазнини се съдържат важните Омега 3 и Омега 6 мастни киселини, които тялото не може да произвежда само и трябва да си набавя изцяло чрез храната.

Наситените мазнини са тези, които ще откриете в животинските продукти, като червено месо, сирене и мляко например. С тях трябва да се внимава и да се приемат умерено, защото прекалената им консумация води до затлъстяване и сърдечно-съдови проблеми. Но пък когато присъстват в малки количества в менюто, тялото се защита по-леко, а и менюто ни е по-вкусно.

Трансмазнините са тези, които е добре изцяло да избягваме. Те са най-нездравословния вид. Те се съдържат в храни като пържени картофи, бързи полуготови храни, чипс и други подобни. Тези храни повишават значително нивата на лошия холестерол, като в същото време понижават добрия.

В обобщение:

Когато подходoждате с разбиране към всеки един от трите макронутриента – протеин, въглехидрат и мазнини, ще можете да направите добре информирано решение за изграждането на своя пълноценен хранителен режим по начин, който да ви позволи постигането на целта – каквато и да е тя.

Ключът се крие в баланса – не трябва нито да изключвате напълно, нито да прекалявате с който и да е от макронутриентите.

текст: Страхил Иванов, фитнес треньор и консултант по хранене 

fitbg.net

44946591_1977121415705737_2176430791272169472_n

 

Етикети: , ,

Сподели:

Остави коментар