oves_brashno1
29.08.2018

Овесено брашно

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading ... Loading ...   |   0 Коментара

Овесените ядки и овесената каша са познати на всеки, които поне веднъж е опитал да се храни здравословно. Овесът се слави като най-полезната за здравето житна култура и всички негови производни имат своето място в балансираното меню.

Брашно от овес

На пазара ще намерите различни видове както според начина на смилане (едро и фино, от валцови и каменни мелници), така и според предварителната заготовка на зърното. Най-препоръчвани са пълнозърнестото брашно, смляно от каменни мелници, което запазва напълно богатия хранителен състав на овеса, и брашното, получено от прорасло зърно. Този продукт е естествено обогатен от процесите на покълването.

Пълнозърнестото брашно е малко по-тъмно от финото и в него се различават триците от обвивката на зърното.

Сравнено с пшеничното, овесеното съдържа няколкократно по-малко глутен. Това  прави тестото по-ронливо и се отразява върху набухването на печивата, приготвяни от него. Най-често се използва в комбинации с пшенично, но добре се съчетава и с всякакви други брашна. Можете да го използвате за диетични хлебчета и питки, палачинки, мъфини, бисквити и т. н. Намира приложение при сгъстяване на сосове, супи и различни ястия, като им придава характерен вкус. Овесената каша е отлична закуска за малки и големи, особено допълнена със сушени или пресни плодове.

oves_brashno

Хранителен състав на овесеното брашно

То е доста калорично и сто грама доставят между 370 и 400 kcal, но пък захарите са под 1 г на 100. Малко е и нишестето. Затова брашното от овес е подходящо за диетично хранене.  Препоръчва се дори на диабетици – болшинството въглехидрати в него са бавно смилаеми и не повишават рязко нивата на кръвната захар, а смилаемите и несмилаеми фибри са повече от 10% от общото им количество.

Мазнините са между 6 и 9 г (повечето са ненаситени). Белтъчините са около 15%, като съдържат всички важни аминокиселини. Отличават се с лесна усвояемост.

Овесът съдържа почти пълния витамин В комплекс, включително фолиева киселина. Той действа укрепващо на нервната система и подобрява функциите ѝ. Благодарение на него кожата и придатъците ѝ (коса и нокти) стават по-силни и здрави. Налични са също витамин Е и К. Овесеното брашно доставя калий и калций, желязо и фосфор, магнезий и манган, мед, натрий, селен, цинк и др., като подсигурява с това работата на основните жизнени системи.

Особено внимание сред фитохимикалите се отдава на бетаглюканите – фибри с много ползи за човешкия организъм – от прочистването му от шлаки и отпадни вещества до намаляване на лошия холестерол в кръвта.

oves_brashno3

Влияние на овесеното брашно върху здравето

Ниското съдържание на глутен, добрият аминокиселинен състав, бетаглюканите – въобще целият комплекс от хранителни вещества правят овесеното брашно подходящо за пръв глутенов продукт при захранване на бебетата. Кашата от него е препоръчителна за укрепване след продължително боледуване, както и при стомашно-чревни проблеми.

Овесените продукти са много харесвани от активно спортуващите. Дават им енергия и стимулират нарастването на мускулите.

Народната медицина гледа на овеса като на лековита билка. Така компресите с овесено брашно се използват като противовъзпалително и болкоуспокояващо при артритни оплаквания.

Брашно от овес можете да добавяте в домашно приготвяната козметика. То прави кожата по-еластична, по-млада и с по-красив тен.

 

 

 

Етикети: , ,

Сподели:

Остави коментар