fruct_neponosimost
29.08.2018

Когато тялото ви не понася плодовете

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading ... Loading ...   |   0 Коментара

В статията „Плодовата захар – кога фруктозата е вредна“ стана дума за това, че прекомерната консумация на фруктоза затруднява сериозно организма и води до здравословни проблеми. Сега ви предлагаме повече информация за един от тях – фруктозната малабсорбция.

Понякога се случва и това – след похапване на свежи плодове или изкусителни десерти, стомахът ви реагира с бунт, подува се, червата къркорят и ви мъчат колики, стига се до стомашно разстройство. С времето симптомите се натрупат и усложняват. Болките в корема стават хронични, главоболието преминава в мигрена, настроението ви е постоянно лошо и граничи с депресия, влошава се сънят. Незабелязано се променя  микрофлората в червата, а с това отслабва имунитетът. Разболявате се лесно. И цялата тази драматична картина се дължи на лошото усвояване на фруктозата – плодовата захар – в тънките черва.

Малабсорбция на фруктозата и фруктозна непоносимост

Явлението се дължи на влошен транспорт на плодовата захар през стената на тънкото черво. Тя се натрупва непреработена в дебелото черво, където осигурява истинско пиршество на бактериите, развиват се интензивни гнилостни процеси, отделят се много газове и се стига до изброените стомашно-чревни оплаквания.

fruck_neponosimost1

Непоносимост към фруктозата

Макар че често малабсорбцията на фруктозата се нарича фруктозна непоносимост, принципно непоносимостта към плодовата захар е нещо различно. Това е наследствено заболяване и се дължи на недостиг на специфичен ензим, който е необходим, за да се осъществи преобразуването на фруктозата в организма докрай. То принадлежи към така наречените редки болести и причините му се коренят в дефекти на определени гени. Хапче, което да го излекува, няма. Решение е безфруктозната диета.

Последици от малабсорбцията на фруктоза

Ако стомашно-чревните неблагополучия са лесно обясними, по-трудно е да се свърже лошото усвояване на фруктозата с депресивни състояния, влошен сън, рискове за сърдечносъдовата система и т. н.

Оказва се, че докато чака реда си в стомаха и червата, фруктозата се свързва с триптофана. Така пречи на усвояването на есенциалната аминокиселина и тя се изхвърля от организма. Триптофанът обаче е прекурсор за синтеза на серотонин, мелатонин и други хормони, също на витамин В3 (ниацин) и т. н. Липсата му влече и недостига на тези биоактивни вещества. Към това се добавят понижените нива на фолиева киселина в организма на пациентите с малабсорбция на фруктоза. Недостигът им се отразява на нервната система и води до депресия, влошава качеството на съня и още ред жизнени функции – включително тези на сърдечносъдовата система.

fruct_neponosimost2

Лечение

Повечето от хората с фруктозна малабсорбция дори не подозират, че проблемите им идват от така наречената плодова захар, понякога не го подозират и лекарите им. Ако имате някакви съмнения, изключете за 4-6 седмици от менюто си храните, богати на фруктоза. После започнете да ги връщате една по една много внимателно. Ако оплакванията са изчезнали и със завръщането на фруктозосъдържащите храни се появят отново, вероятността да не успявате да усвоите плодовата захар е твърде голяма. Потърсете личния си лекар за консултация, при  необходимост направете дихателен тест, който, според водорода в издишания от вас въздух, ще даде ясен отговор за диагнозата.

Има разработен продукт, който доставя ензими за подобряване усвояването на фруктозата. Най-сигурният начин оплакванията ви да изчезнат, е да спрете консумацията на каквито и да е продукти с фруктоза в състава. Бъдете много внимателни – плодовата захар съвсем не е само в плодовете. Тя е в почти всички промишлено преработени храни. Най-често в тях се влага под формата на глюкозо-фруктозен сироп, произведен от царевица. Той не е само в сладкишите, но и в дресинги, сосове, дори месни продукти. Сорбитолът, който подслажда уж диетичните храни, също не бива да бъде консумиран.

Добра мярка е избягването на прием на пробиотичните бактерии Бифидобактериум и Лактобацилус ацидофилус. Препоръчително е обогатяване на храненето с цинк и фолиева киселина.

Когато разтоварите  организма си от огромните количества глюкозо-фруктозен сироп, 2-3 плода дневно вероятно няма да ви навредят с нищо.

 

Етикети:

Сподели:

Остави коментар