amaranth
27.07.2018

Брашно от амарант

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading ... Loading ...   |   0 Коментара

Амарантът е една от модерните напоследък храни, препоръчвани горещо от поддръжниците на здравословното хранене. Той е зърнена култура, но не е житна. Ядливи са не само дребните му семена, но и листата. Негова разновидност познавате от нашите градини като щир – упорит агресивен плевел, който на места се използва като плънка за баници.

Брашното от амарант

То жълтее, леко сладни и има приятен ядков вкус, поема повече вода. Не съдържа глутен, което определя хлебопекарните му качества (не набухва). Затова пък може да са се влага в смеси с глутенови брашна – до около 30%, като придава много приятен вкус на хляба. С него се получават добре кексове, бисквити, блатове за торти, макарони и спагети, палачинки и всякакви други вкусотии. В домакинството можете да го използвате още за сгъстяване на супи, каши, сосове, фрикасета.

Скорбялата в него е по-лесно смилаема, отколкото в която и да е друга зърнена (включително житните) култура. Това прави брашното от амарант много подходящо за бебета в периода на захранване. Можете да го предлагате самостоятелно под формата на каша – с мляко и/или плодове или в смес с други брашна.

Състав на амарантовото брашно

В амарантовото брашно има от всичко по много.

  • Белтъчините в него (основно лесно смилаеми албумини и глобулини) са между 13 и 20%. Аминокиселините са добре балансирани, незаменимите са отлично представени. Високи са нивата на лизин. Аргининът и хистадинът са есенциални за бебетата и малчуганите и дори само това оправдава включването на амарантовото брашно в менюто им.
  • Мазнините достигат до към 9%, като три четвърти са ненаситени – най-вече линолова и олеинова мастни киселини.
  • Въглехидратите са до около 65%, 7% са фибрите и по-малко от 2% – захарите. Нишестето се характеризира с дребните си гранули и от там – с по-лесна усвояемост.

amaranth1

 

  • Минералният състав е впечатляващ. Фосфорът, магнезият и желязото в сто грама брашно надхвърлят половината от препоръчителния дневен прием, а осигуреният манган е около  150% от него. Налични са още цинк, калций, калий.
  • Витамините В5 (пантотенова киселина), В6 (пиридоксин) и В9 (фолиева киселина) също покриват значителна част от дневната норма за възрастен човек, освен това амарантът ви зарежда още с В2 (рибофлавин), В1 (тиамин), В3 (ниацин), Е и С.
  • От биоактивните химикали трябва да се отбележи скваленът, който е познат като скъпа мастна киселина, извличана от акулата и за който се смята, че е един от най-мощните защитници на организма от туморни образувания.

Сто грама от брашното внасят в дневния ви калориен баланс средно 370 калории.

Ползите от консумацията на брашно от амарант

Брашното от малките семенца е пълноценна храна и включването на продукти от него в менюто ви ще повиши здравословната му стойност.

С консумацията им вие си осигурявате оптимално здраве и нормално протичащи жизнени процеси, подкрепяни от витаминно-минералния състав, ненаситените мастни киселини, фибрите и протеините. По-балансирана става имунната система, възпаленията са укротени и обезвредени.

Остава лично да се убедите в добрите свойства на брашното от амарант.

Прочетете още:

„Амарант“

„Елда“

 

 

 

Етикети: ,

Сподели:

Остави коментар