elda1
02.07.2018

Брашно от елда

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading ... Loading ...   |   0 Коментара

Елдата, или гречката, както я наричат руснаците, не е зърнена култура и не е роднина с житните. Тя е от семейство Лападови и е семе. Но притежава всички добри качества на житните, при това е без глутен. Затова днес е все по-търсена като част от пълноценната здравословна диета и от вегетарианското и веганско меню, а във Франция високо ценят пчелния мед, събиран от цветовете ѝ.

Брашно от елда

То е с със сиво-кафяв оттенък, характерен вкус и лека горчивина. Не съдържа глутен и затова не бива да очаквате от него да втасва и да бухва като пшеничното. От него няма да стане хляб във вида, в който сме свикнали. Но пък стават вкусни питки от тесто, прилично на кексовото, палачинки, бисквити, макарони, кексове, каши и т. н. Често се смесва с други брашна.

Преди използването му, брашното от елда може да бъде подложено на ферментация. Забъркайте го вечерта с кисело мляко, съдържащо жива пробиотична закваска, и малко вода (ако се налага). Оставете го на топличко и на другия ден добавете останалите продукти от рецептата. Ферментацията прави усвояването му много по-лесно.

Може би не знаете, но пълнозърнестото брашно от елда може да заеме достойно място в домашната ви козметика.

 

Състав на пълнозърнестото брашно от елда

Белтъчното му съдържание варира от около 12 до 14%, като съдържа жизнеопределящите аминокиселини, включително незаменимите. Мазнините са около 3%, като средно по една трета от тях се падат на полиненаситените и мононенаситените. Въглехидратите са около 70%, а една седма от тях са фибри.

Много високо е съдържанието на калий, фосфор, магнезий, калций, натрий, селен, цинк желязо, йод, манган, мед. Пълнозърнестото брашно е богато на витамин В1, В2, В3, В4, В5, В6, К1, P (рутин) и Е.

Калориите в 100 г са около 330-340.

elda

Ползи за здравето от елденото брашно

Комплексът от фитохимикали (флавоноиди, органични киселини и др.) в съчетание с характерния състав на семената действа оздравително на организма. Има отлични антиоксидантни свойства, които пазят клетките от израждане и стареене.

Елдата е полезна за сърцето, за укрепване и почистване на кръвоносните съдове от холестерола и запазване на еластичността им; нормализира кръвното налягане и нивата на кръвната захар. Богатството на фибри подобрява храносмилането, много добре  действа на стомашно-чревния тракт пектинът. Каша от елда се препоръчва за захранване на бебетата. Дребните семена регулират кръвната захар и са подходяща храна за диабетици. Повишават издръжливостта и енергийния запас на организма, което прави елдата отлична за менюто на спортуващи и хора, изпълняващи тежък физически труд. В същото време улесняват контролирането на теглото.

Консумацията на продукти от елда действа добре на работата на черния дроб и панкреаса, балансира и стабилизира имунитета, оптимизира нивата на хемоглобина и укрепва здравето на очите. Повлиява добре оплакванията от ревматизъм и артрит. Носи ползи за кожата и придатъците ѝ – ноктите и косата.

И разбира се – като безглутенова храна, тя е подходяща за строгите диети при цьолиакия. Ако обаче изключването на глутена е важно за здравето ви, следете внимателно какво пише на опаковките. Самата елда не го съдържа, но при смилането на семената на същите камъни, на които се мели пшеница, може да останат следи от него. Търсете продукти, на които пише, че са контролирани за липса на глутен.

Все пак – не прекалявайте с елдата – особено ако страдате от хранителни алергии и стомашни проблеми.

Прочетете още:

„Брашно от соя“

„Брашно от лимец“

„Био брашно“

„Брашно от спелта“

 

 

Етикети: , ,

Сподели:

Остави коментар