proso
13.06.2018

Брашно от просо

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading ... Loading ...   |   0 Коментара

Ако свързвате просото с просеник, да знаете, че просеник се прави с царевично брашно. А ако си мислите, че това е изключително храна за птици – пак сте на грешен път. От хилядолетия хората се хранят с тази житна култура и дори днес тя е петата най-отглеждана в света. Освен това не съдържа глутен и е неотменима част от безглутеновите диети. Просото почти не отстъпва като състав и ползи на киноата, но е много по-евтино от нея. Можете да го използвате във всички рецепти като заместител на ориза, киноата, елдата.

Брашното от просо

Брашното може да е от обелено зърно, но може да е и пълнозърнесто. Разликата е, че с люспите и зародиша са отстранени голямо количество от полезните хранителни вещества в семето. От друга страна в обвивката на просото се съдържат фталати, които го пазят от преждевременно покълване, но пък затрудняват човешкия организъм при усвояване на минералите от храната.

Цветът му варира от кремав през сивеещо жълто до червенеещо. Зависи дали е пълнозърнесто и от какъв сорт просо е. Фактът, че няма в него глутен, подсказва, че се меси лошо и не набухва. Често се добавят яйца, за да държат тестото наедно. Поема повече вода при месене от пшеничното. Има лек орехово-сладък вкус. Добре се получава хляб, замесен с квас, както и рецепти, за които не се изисква набухване – примерно палачинки. От него се прави невероятно вкусна (и полезна) боза.

 

Използва се смесено с други брашна – пшенично, от лимец, от царевица и т. н.

proso1

Хранителни вещества в просеното брашно

По-голямата част от състава му – над 70% се пада на въглехидратите. Изключително полезни са фибрите, които почистват холестерола, а несмилаемите регулират работата на стомашно-чревния тракт.

Съдържа около 11% средно белтъчини и до към 5% мазнини.

Сто грама покриват значителна част от среднодневните потребности на организма от магнезий, фосфор, кобалт, манган, мед, молибден, цинк. Добър източник е още на калий, калций, желязо, йод, флуор.

Просеното брашно доставя основно витамини В1, В2, В3, В5, В6, В9 и Е.

 

Ползи от консумацията на просено брашно

Те са тясно свързани с хранителния състав на просото, който преминава изцяло в пълнозърнестото брашно, смляно на каменни мелници.

Консумацията на просо повлиява киселинността в организма и така съдейства за затихването на възпаленията на ниво клетки. А това от своя страна обуславя по-резултатната съпротива на имунната система срещу неопластичните образувания, помага срещу метаболитни нарушения, допринася за по-висока издръжливост и по-ниска уморяемост.

Високото съдържание на основните минерали е от значение за здравето на сърдечносъдовата и кръвотворна система, за клетъчния обмен и обновяването на тъканите, за оптимално функциониране на черния дроб и механизма за пречистване на тялото. Смята се, че пази бъбреците, панкреаса и далака. Добър избор е за диетата на застрашени от диабет и т. н.

Когато е необходимо да включите брашното от просо в много строга безглутенова диета, имайте предвид, че в самото зърно няма глутен, но той може да е привнесен в мелницата при използване на камъните за мелене на зърно с глутен, дори само при разфасоването и опаковането на брашната в едно и също помещение. Затова следете информацията на етикета. Производителите обикновено отразяват това.

 

Прочетете още:

 

 

„Квас“

„Брашно от лимец“

“Ръжено брашно“

„Брашното от соя“

 

 

Етикети: ,

Сподели:

Остави коментар